Kinderen

Hulpvragen door stress en haast binnen het gezin zijn vooral gericht op boze buien, slechte zelfstandigheid en autonomie ontwikkeling, angst in de vorm van faalangst.
Laag zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen door het ontbreken van juist die zelfstandigheid.
Leerproblemen door te eenzijdige en veel te weinig beweging nemen ook hand over hand toe.

Waar komt het vandaan……

Opzij, opzij, opzij…,
maak plaats, maak plaats, maak plaats….,
we hebben ongelooflijke haast…..
Het oude liedje van Herman van Veen lijkt wel steeds actueler te worden.
Tijd wordt steeds schaarser en het halen van doelen en afwerken van je bucket lijst wordt almaar belangrijker. De ontwikkeling van kinderen moet zich aanpassen aan lijstjes en wensdromen en liefst zo snel en perfect mogelijk.

In mijn praktijk en in de opleiding merk ik het ook. We kunnen het amper nog verdragen wanneer er een probleem is én dat niet alle plooien worden gladgestreken. Terwijl juist door tijd te nemen om te ervaren, tijd zo helend kan zijn. Tijd is vooral nodig om nieuwe alternatieven en (gedrags) mogelijkheden voor problemen te leren ontdekken.
Mogen kinderen nog "fouten" maken ?

Wat is de realiteit…..

We hebben het druk.. en druk.. en druk… Veel ouders moeten allebei werken en dan begint de stress vaak al bij het opstaan. Kinderen moeten in de kleren en moeten eten en dan allemaal de deur uit. Maar kinderen hebben geen belang bij opschieten want die willen rustig wakker worden of spelen.
De druk van de ochtendspits kan leiden tot veel problemen en hulpvragen bij ouders en kinderen. Wanneer een kind niet zo snel kan schakelen, nog weinig besef heeft van tijd en volgordelijkheid, kan een ochtendritueel zo omslaan in woede aanvallen van kinderen én ouders.

 

Wat hebben kinderen nodig......

Allereerst hebben kinderen speeltijd nodig en ontdekkingstijd om de wereld te leren kennen. En vooral vertraging van de tijd.
Ouders zijn over het algemeen heel gelukkig als kinderen zich snel ontwikkelen en de meeste ouders stimuleren hun kind om vooral maar te blijven ontwikkelen. De ontwikkeling vooral in peuter en kleutertijd doet zich voor door bewegen, observeren en eindeloze, eindeloze, eindeloze herhaling. Juist door herhaling leert een kind. Deze ervaring van herhalen geeft het kind zelfvertrouwen en met dit zelfvertrouwen heeft het kind voor zichzelf bewezen dat het iets kan.|
Faalangst en andere angsten kunnen zich dan minder ontwikkelen.

Mag het kind nog..........

als peuter steeds weer opnieuw de blokken mogen stapelen zonder de snelle hulp van de ouder......
als kleuter in je krastekeningen mogen zijn.......
als schoolkind ruzie maken met je vriendjes....
als puber je eigen keuzes willen maken
Kinderen vragen dus tijd….
En de kunst is dat wij het kind zien.....

Sessie

Om patronen te doorbreken samen met je kind kunnen we naar de mogelijkheden gaan kijken om een nieuw dagelijks ritme te gaan neerzetten.
In een rap tempo zul je merken hoe het gedrag van je kind gaat veranderen.
En dat er weer veel meer genieten voor in de plaats komt.
Kinderen vragen dus tijd....
En de kunst is dat wij het kind zien...
Ook als ouder heb je daar tijd voor nodig. Het hoeft allemaal niet in een keer!

Cocky den Duyf

profiel2.jpg
© 2017 Inula Texla